M/S Dalen - dens historie til desember 2024

Skuta ble bygget ved Aker´s Mek. Verksted i 1870 / 1871 som Byg. Nr.63, for Lundetangen bryggeri og Hans Cappelens enke.

På grunn av dårlige kommunikasjonsmuligheter og høye fraktutgifter, ble den anskaffet for frakt av varer i første omgang. D/S Lundetangen, som ble skutas første navn, er bygget av jern og er 82 engelske fot lang, 14,6 fot bred og stakk 15,1 fot dypt. Maskinen hadde 15 NHK. Skipets nettodrektighet var på 55,23 tonn. Det var altså et stort fartøy i vår sammenheng.

Mellom 1875 og 1876 gikk den som passasjerbåt mellom Skien og Langesund, hver ukedag.

I 1880 ble den kjøpt av dens mangeårige fører Anders Christensen som satte den inn på denne ruten som passasjer- og godsrutebåt. Den gikk så i rute mellom Heddal - Skien – Kragerø og Kil helt til i begynnelsen av 1890-årene. I 1893 anløp den også Valle i Bamble. Maskinisten i disse årene het H. J. Hansen.

Lundetangen fikk statstilskudd fordi den hadde brevkasse om bord. Og spesielt interessant med Lundetangen, er at den korresponderte med et annet transportmiddel, nemlig med jernbanen, Jarlsbergbanen fra Porsgrunn. Denne banen var ført fram til Skien i 1882.

Det finnes en artig skildring av D/S Lundetangen fortalt av brannmester Knut Knudsen i Kragerø, fra den gangen den gikk mellom Heddal, Skien og Kragerø:

”Så må jeg nevne gamle Lundetangen. Den ble ført av Kaptein Christensen og gikk to ganger i uka på Skien. I mange år, helt fra jeg liten gutt, seilte den i fast rute med brød, øl, mel og produkter fra ysteriene i Skien. Ølet var fra Lundetangen bryggeri – bayerøl, dobbeltøl, pottøl og søtøl. Det ble solgt fra forskjellige butikker her i Kragerø, men hovedutsalget var hos frk. Dora (nå Televerkets utsalg). Ølet kom gjerne i kasser på 100 flasker. Jeg husker hvordan bryggesjauerne sleit og basket med dem oppover byen. De kjørte dem ikke, men pleide å velte dem på kant, og når de kom fram var kassene så myke at nesten ikke holdt sammen lenger. Ellers var det jo en skam at vi måtte få brød helt fra Skien, men det bodde så mange mennesker i Kragerø den gangen. Byens egen baker klare vel ikke å forsyne alle.

Jeg glemmer ikke gamle Olav Wåsjø som kjørte vinsjen på Lundetangen. Vinsjen var oppe på kahyttstaket og der sto Olav så behengt med klokkekjeder at det var et syn.”

Knudsen gav denne skildringen i slutten av 1940-årene. I samtiden var det ikke alle som var like fornøyd med Lundetangen Det går fram av et innlegg i Kragerøavisen Vestmar i 1886. Innlegget lyder slik:

”Farten Kragerø – Skiensfjorden.

I flere aar har dampskibet ”Lundetangen” underholdt farten mellom Skienfjorden og Kragerø, med dels en, dels to ugentlige turer og saaledes efterhanden oparbeidet en ganske lønnende rute, skjønt dampskibet har vært alt andet end tidsmæssig, og i stormfuldt veir ligefrem farlig at betro sig til. Kravet på en mer tidsmæssig baad og en hyppigere anledning til at komme frem og tilbage på nævnte rute har i aarenes løb gjort sig mer og mer gjældende især i den ublide aarstid. Under hvilke der blant reisende fra og til vor by har ytret sig et stærkt ønske m dagelig forbindelse saa man kunde  benytte sig af jernbanen imellem Porsgrund og Østlandet. Vi vet ikke nøyaktig når hun sluttet å trafikkere ruten, men i Vestmar for 11. april 1893 står det å lese at D/S Lundetangens rute Skien – Kragerø er indstillet indtil videre. 

I 1900 ble det overtatt av Skien-Telemarken Dampskipsaktieselskab i Skien og gikk i fart på Telemarksvassdraget. Skuta ble forlenget med 14 fot ved Porsgrunn Mek. Verksted i 1890. I 1915 skiftet skuta navn til Gvarv, og beholdt dette navnet fram til det ble bestemt å bygge om til lasteskip. I 1953 ble den bygget om til lasteskip og fik navnet M/S Notodden.

Det siste nye Målebrev av DALEN er datert 02.06.1960

Lengde: 83,51 fot  -  25,34412 meter
Bredde:   14,6 fot  -    4,45008 meter
Dypg.:       6,5 fot  -    1,9812   meter
Brutto tonnasje: 75,44
Netto  tonnasje:  29,78

Ca. 5. mai 1967 mønstret Kaptein Arnold Nomme på M/S Dalen og var Kaptein fram til november / desember 1969.

I den tiden gikk M/S Dalen med sement i bulk fra Dalen Portland sementfabrikk i Brevik og opp til Dalen. Returlasten var kvarts fra Gulnes på Bandak ned til Borgestad fabrikker i Skien.

Det ble også lastet korn i bulk fra Kviteseid silo til Skien silo. Vi lastet også gjødning og veisalt i sekk opp til Bandaksli og Lårdal og en del oljefat hadde vi jevnlig som dekkslast opp til tømmerhuggerne på Flåvand (odden). Oljefata ble losset med bommen to og to i skrevet. Disse ble droppet i vannet og tømmerhuggerne kom ut i båt og dro dem inn på land.

Siste lasten som ble lastet på M/S Dalen var kvarts fra Gulnes bruddet på Bandak. Avgang fra Gulnes i 1987 var ca. kl.0130. Rett etter avgang, kl.0200 rett nord for Bandaksøy kom et smell og alt ble mørkt. Det ene stempelet skar seg!. Skuta drev med strømmen, og vi fikk omsider festet en trosse i Sandodd brygge. Der lå Dalen en tid før den ble slept ned til Borgestad fabrikker hvor den ble losset. Deretter ble den slept opp til Hjellebrygga for å gå i opplag.

Den 19. april 1988 ble M/S Dalen solgt til Øyvind Storhaug og Terje Aasane, som skulle bruke båten til bruk for MC klubben i Lunde. Den ble noe ombygd for deres formål og bruk. Dette var en ikke helt vellykket ombygning etter min mening.

Den 06. februar 1995 ble M/S Dalen solgt til Tom Svendsson som omdøpte den til M/S Lundetangen. Skriv fra Sjøfartdepartementet fortalte at navnet gjaldt i bare fem år om dette navnet ikke ble fornyet. Planen var da å bygge den tilbake til passasjerbåt, men ble skrinlagt etter en tid. Båten ble da lagt i opplag på Borgestad.

Den 31. oktober 2006 ble den så kjøpt av Arnold Nomme.  Ønsker er å restaurere den som den lastebåten den ble ombygd til i 1953, da for å imøtekomme datidens behov i Telemarksvassdraget. Båten ble slept fra Borgestad til Hjellebrygga som har vært båtens hjemstedskai både før og etter ombygning til lastebåt. Ønsket nå er å få Riksantikvaren til å vurdere båten og at den igjen kan bli den «siste og eldste båten i kanalen».

Til nå er det foretatt en del opprydding, og det er påbegynt skraping og mønjing på akterskipet. Det gamle vinsj-spillet og den en sylindrete Sleipner motoren til drift av laste/lossing ble funnet på et jorde. Det er plassert på sine plasser i akterkant av formast og står nå der de etter hvert skal fastmontertes.

I mars 2012 fikk skuta endelig status som verneverdig av Riksantikvaren, og avventer nå det tildelte bidraget for den videre restaurering.

Den 17. november 2015 ble ”Veteranbåten M/S Dalen`s venner» stiftet. Foreningen er registrert i Brønnøysundregistret med organisasjonsnummer: 916122853. Etter det har hovedmotoren vært overhalt og startet.

I 2016 ble maskinrom, hjelpemotor, hovedmotor og messerom ferdig oppusset. 12. desember ble hovedmotoren kjørt en god stund for å varmkjøre den, og propellen ble koblet inn både forover og akterover. Vi kjørte den i trossene ved kai, så det neste prosjektet med maskindelen nå var å få overhalt bunnventilen til kjølevannet.

Vi er en liten fast gjeng som er om bord på mandager fra ca. kl .0900 og utover dagen. Det mye jobbing, noen kaffepauser, og utveksling av gode historier både fra sjøen og fra kanalen.

Fra 2017 fortsatte vedlikeholdsarbeider om bord med jevnlig oppstart av hovedmotoren for å holde den klar for bruk.

Etter styremøte i august 2019, da en av styremedlemmene donerte kr. 35.000- for landsetting og kontroll, ble det bestemt at vi skulle seile ut til Skjerkøya for å landsette og spyle skutebunn for kontroll.

Den 6. september 2019 startet vi opp hovedmotor og kastet loss fra Hjellebygga med stor optimisme. Vi passert Skien sluse, og varslet Brevik VTS om klarering for seilas ut til Skjerkøya i Frierfjorden. Klarsignal ble gitt og vi fortsatte seilasen med et mannskap på 4 mann, dette var medlemmer som tok dette på dugnad. Mannskap var, maskinist Tore Masteflet og dekksmenn Erik Narmo og Knut Olav Gunnestad.

Vi ankom Sjærkøya for landsetting to timer senere og MS Dalen ble løftet i land. Vi gikk straks i gang med å spyle skutebunn og det var mye gro og som ble spylt vekk.

Det viste seg at på omtrent samme stykke på begge sider av skutebunn var så tynne plater at det var flere småhull. Vi måtte la M/S Dalen bli der, og vi fortsatte dugnaden med å rive i maskinistlugaren. Styrhuset var også i dårlig forfatning, så dette ble også revet. Nytt styrhus skal bygges så fort økonomien tillater det.

Representant fra «Bredalsholmen dokk og fartøyvern» kom og sjekket hele båten for oss. De kom med gode råd for videre arbeider.

Det viktigste arbeide som sto for dør på dette tidspunktet var å få tettet skutebunn så vi kunne få M/S Dalen på vannet igjen. Opplagsplassen kostet mye, og dette er hardt for en liten forretningsklasse.

Vi har søk Riksantikvaren om tilskudd, men hvert år har det kommet svar at det ligger fartøy føre oss i køen - som trenger penger for å komme på vannet.

Nå er vi kommet i den samme situasjonen og fjorårets søknad skulle for første gang avgjøres av Fylkeskommunens vernegruppe for tildeling av midler fra Riksantikvaren. Jeg hadde telefonkontakt med dem og skre og sendte inn søknad. Siden har vi ikke hørt noe fra dem! Har forsøkt flere ganger og ringe uten kontakt. Dette var litt trist for vi håpet å få MS Dalen på vannet dette året for i år har den 150 år`s jubileum.

Er på nytt i ferd med å sende inn ny søknad som har søknadsfrist til 1. november 2021. Vi har på nytt fått avslag på søknaden til Riksantikvaren og får begrunnelsen at det er en del fartøy som ligger foran oss i køen. Søknaden for 2022 og 2023 fikk vi også avslag med den samme begrunnelsen.

Men, så helt uventet fikk jeg en telefon fra Cecilie Nørberg i Vestfold og Telemark fylkeskommune at de ville ha en befaring av MS Dalen. Vi gikk over hele fartøyet og representanten fra Oslo Riksantikvar for fartøyvern Alexander Ytterborg og undertegnede var også på befaring i lugarer, bysse, messe og maskinrom. Han uttalte at maskinrommet med hovedmotor og hjelpemotor var godt vedlikeholdt.

Han konkluderte med at fartøyet måtte bevares, og at vi kunne søke på noe han kalte nødhavn. Det er ekstra midler de har som kan deles ut for å få sikre fartøyet til stor jobben kan ta til.

Undertegnede sendte inn søknad på kr. 350 000,- vi fikk kr. 250 000,- innvilget. Høytrykkspyler-vogn ble bestilt fra Høydeservice AS som undertegnede hentet den 22.09 og kjørte ut til Sjerkøya, så 23.09.2023 var vi full gang med å høytrykksspyle skuta utvendig.

Den 23. oktober 2023 begynte så firmaet Kamek AS på sveisjobben i skutebunn.

Ny søknad til Riksantikvaren ble sendt, og svar kom ca. mars mnd. Og vi venter fremdeles i skrivende stund på svar fra Sparebankstiftelsen Telemark.

Jeg skriver dagjournal på jobbene som utføres av foreningens medlemmer.

7. november 2023 er stb side ferdig med innsveising av nye plater og arbeidet fortsetter på bb side.

Styrekonsollen har blitt demontert og lagt på siden av skorstein på stb side. For avventing av å få sveiset inn nytt dekk for nytt styrehus.

 Fram til nå den 21.11.2023 har det blitt gjort en flott dugnadsinnsats av noen av foreningens medlemmer, jeg nevner Erik Narmoe, Geir Arild Tønnessen, Håvard Holstaa, Knut Olav Gunestad, Tore Masteflet og Arnold Nomme. Sønnen til Erik – John Narmoe har også vært behjelpelige med høytrykksspylinga av skutebunn i startfasen av dugnadsarbeidet etter vi fikk tildeling av penger fra riksantikvaren v/ Cecilie Nørberg.

Sveisingen tar tid på grunn av at firma Kamek har litt for mange oppdrag.

Den 25 og 26. november ble akter bygget med skorstein tildekket med presenninger for vinteren og for eventuelle sveisejobber ble styrehus tildekket.

Den 27. november ble jobben med presenningene ferdig, så nå er det bare å ha ukentlig kontroll på dette at de holder seg på plass.

Onsdag den 28. april 2024 kom omsider sveisejobben i gang igjen.

De samme medlemmene som sto på med dugnadsarbeide i 2023 fortsatte med dugnadsarbeidene nå i år også, med skraping, mønjing og maling.

Lørdag den 14. september 2024 var endelig sveisearbeidene ferdig.

Fredag den 27. september 2024 var representanter fra Riksantikvarens kontor avdeling Telemark på befaring om bord, mens vi enda lå på Skjerkøya.

Fredag den 11. oktober 2024 ble omsider MS Dalen satt på vannet igjen etter nøyaktig 5 år, 1mnd. og 5 dager på land. Ankom Skien og sin faste plass ved Hjellebrygga samme dag kl.1430.

Vinteroverbygget over akterdekk er nå på det nærmeste ferdig så vi kan utføre arbeider også på vinterstid både innvendig og ute på akterdekk. Torsdag 14. november 2024 var hele vinteroverbygget på plass og vinterbelysningen kom på plass den 17.november.

Den videre restaureringen fortsetter nå ved kai i Skien på Hjellebrygga. 

Dette er historien til M/S Dalen kommet pr. 7.desember 2024

Historien fortsetter !!

Arnold Nomme,
styreleder